Hvor dybt gå rødderne fra senegræs?

Efter at have inddraget og anlagt en stor have, (meget græs) direkte fra en kreaturmark (altså ingen nysåning), kæmper vi nu på 12 år med senegræs, og vi er nu kommet dertil at vi lever med det, men når vil laver bede er senegræsset ikke velkomment, så mit spørgsmål er, hvor dybt går senegræssets rødder?, jeg tænker på at sætte metalkanter der adskiller græs og bede, hvis senegræsset da ikke går for dybt ned.

Med venlig hilsen
Bo Mikkelsen, maj 2015

Svar

Så vidt jeg kan læse mig til, så er senegræssets rødder »normalt« i de øverste 20 cm jord – min erfaring er, at rødderne er i de øverste 10 til 15 cm. Der er forskel på roddybde i ler og sand/muldjord. I lerjord er de sjældent dybere end 5–10 cm, mens de på sand normalt ikke er dybere end 20 cm

Men det skulle ikke undre mig, om de kan finde på at dykke længere ned, hvis de støder på en spærring. Lav et forsøg, inden du investerer tid og penge i metalkanter. Grav metalkanten ned midt i et stykke med masser af senegræs, f.eks. 1 m² som helt renses for senegræsrødder, og se så om der kommer senegræs ind. Du kan grave op og se, hvordan senegræsset opfører sig, når det når hen til kanten.

I øvrigt kan man rense selv jorde med massivt mange senegræsrødder på en halv dyrkningssæson. Jeg har renset ca. 50 m² fra april til juli ved at køre det igennem med kultivatoren på en hjulhakke hver uge og hver gang afrive alle rødder, som kom med op. Det var et 5 år gammelt jordbærbed, hvor senegræsset havde fået lov til at brede sig i alle årene. Sidst i juli plantede jeg grønkål ud på stykket og kunne fjerne de sidste rødder, som skød frem i kålstykket. Næste forår var der enkelte planter, som kom frem og blev fjernet, og derefter var det stort set renset. Kultivatoren hiver lange stykker rødder op i modsætning til en fræser, som vil findele rødderne i mange dele og dermed give et utal af nye planter. Et andet sted havde jeg det første år masser af kvik i kartoffelrækker og gulerodsrækker, og det kunne jeg ikke hakke mig ud af, mens der var planter i det. Jeg tror, at I skal satse på at lægge jorden brak et år, inden der skal dyrkes planter i bedet.

I en slået græsplæne er der normalt ikke kvik, da den ikke tåler at blive slået en gang om ugen.

Senegræs og kvik er det samme. Du kan læse mere om at kvik og bekæmpelse i økologisk jordbrug i denne artikel:

Almindelig kvik

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvor dybt gå rødderne fra senegræs?