Kan flis af pil slå rod?

Vil flis af almindelig pil kunne slå rod og derfor formere sig?

Med venlig hilsen
Marianne Nielsen, februar 2016

Svar

Pil er en livskraftig plante, og stiklinger slår villigt rod.

Jeg har spurgt Jane Buhl, Arresø Pil, som er økologisk dyrker af pilestiklinger og pil til flet. Hun siger at de har dækket et meget stort rhodendronbed med flis af pil. Og her voksede der ingen pil frem.

Om det kan ske med meget groft flis af helt friskhøstede pil, kan selvfølgelig ikke helt udelukkes. Men normalt tørrer flis jo hurtigt op. Er du stadig i tvivl, så tag en håndfuld håndfuld fugtig flis, kom dem i en plastpose og se, hvad der sker.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan flis af pil slå rod?