Hvordan holder jeg mit gangareal fri for ukrudt?

Jeg dyrker min køkkenhave i bede som er 120 cm brede og med jordgange på 50cm imellem. Der er 2 × 4 bede a 5 meters længde. Jeg har problemer med ukrudtet, især græs, på gangene, da jorden bliver meget komprimeret her og det bliver vanskeligt at fjerne med hakkejern/skuffejern. I bedene er det meget nemmere. Har I nogle ideer?.

Med venlig hilsen
Henrik Bruun, april 2016

Svar

Jeg startede også med at dyrke i bede med jordgange i mellem, og jeg har også stadig masser af smalle gange mellem bedene på 25 cm bredde. Der kommer også græs på mine gange. Her passer det lige med sommeren igennem af hakke gangen, når den er let fugtig, så den ene halvdel hakkes ind i det ene bed og den anden side ind i det andet bed.

Men de brede gange har jeg lagt fliser på, det det gav alt for meget hakke- og rivearbejde. Og nu er det let at færdes ned ad havens hovedfærdselsårer i regnvejr og i vinterhalvåret.

Det er den bastante løsning. Andre bruger flis, men det synes jeg er noget rod, for det kommer uværgelig ind i bedene, Det kræver bedkanter for at fungere godt, og det fornemmmer jeg, at du ikke har.

Du skriver ikke noget om din jord, men hvis det er lerjord som min, så er det næsten umuligt at hakke, når det er tørt, og græsset kan ligge og visne. På jordgange er man faktisk nødt til at rive sammen, da man ellers bare tramper græsset fast, og så vokser det igen. Ellers skal det i hvert fald være meget tørt. Du kan overveje at lægge noget grus på stierne for at gøre det lettere at hakke dem.

Og så det helt grundlæggende – græsset kommer jo fra frø, og de kommer fra planter, som ikke er hakket i tide. Det sker så sandelig også i min have. Men det er jo her vi to (og mange andre) kan gøre en forskel for os selv: Hakke i tide, inden græsset blomstrer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan holder jeg mit gangareal fri for ukrudt?