Hvordan får vi et grønt dekorativt og levende tag ovenpå en indendørs pool?

Vi bor i villa med tilhørende indendørs swimmingpool, taget på poolen er lige nu dækket af et lag grus, hvor der efterhånden er kommet et moslag, som dog kun er grønt i vinterhalvåret, om sommeren blir det brændt af. Det er derfor ikke særlig kønt at kigge på fra vores terrasse, som ligger ret højt og med udsyn til taget.

Hvad kan jeg så på taget, så det forbliver grønt året rundt, har tænkt på timian, men hvad skal jeg strø på taget, som det kan gro i, og skal jeg først fjerne gruslaget der ligger der nu?

Skal jeg købe forskellig slags frø og hvor kan jeg købe det?

Alle løsningsforslag modtages med kyshånd

Med venlig hilsen
Tina Vestergaard, maj 2016

Svar

Hvor er I heldige med sådan et tag, når der er et godt kig fra en højtliggende terrasse! Og ja mosset kommer ganske af sig selv med tiden. Den kan tåle det barske og solrige klima på sådan et tørt tag. Har I prøvet at plante husløg derop? De er totalt nøjsomme og selvkørende.

Nu fortæller du ikke om, hvilket materiale taget er, om det kan bære noget af betydning?

I kunne overveje at få lavet et grønt tag af en professionel. Det kræver, at I får en fagmand til vurdere, hvor meget taget kan bære. Det skal kunne klare en vægt på minimum 50kg/m2. Prøv at læse artiklen fra Haveselskabet som inspiration

Ønsker I selv at tilføre frø til det eksisterende gruslag, som I evt kan udbygge til 5cms tykkelse (vel at mærke hvis taget kan holde til det), kunne I besøge Nykilde.dk

Med venlig hilsen
Lone Skjødt
Havearkitekt, Grønne Glimt

Kommentarer

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan får vi et grønt dekorativt og levende tag ovenpå en indendørs pool?