Skal jeg vibrerer mine fliser?

Hej
Jeg har fået lagt 40*40*8 fliser i min indkørsel og 40*40*5 i min forhave…

Mit spørgsmål er om de skal vibreres efter de er lagt… Jeg har en brolægger der siger de skal og en der siger at man ikke vibrerer fliser der er over 30*30.?

Ham der siger jeg ikke skal vibrerer siger jeg blot skal feje sand ned i fugerne efter behov…

Hvad er det rigtige og gøre?

Med venlig hilsen
Jacob Sander, juni 2016

Svar

Ifølge lærebogen »Befæstelser i Anlægsgartneriet« skal en belægning vibreres efter at den er lagt. Betonfliser produceres med en tolerance på op til flere millimeter i tykkelsen. For at udjævne belægningens overflade vibreres den med en vibrator på 200–250 kg, monteret med en sål af hårdgummi eller nylon.

En belægning består af flere lag, som minimum et toplag, som er betonfliserne, et afretningslag, og et bærelag. Typisk er bærelaget af stabilgrus i sortering 0–32 mm, og i indkørslen er det måske 20 eller 30 cm tykt, afhængigt af jordbundsforholdene under bærelaget. Det er bærelaget, der gør indkørslen stabil, så der ikke med tiden danner sig kørespor. Bærelaget skal komprimeres solidt, med vibrator.

Afretningslaget i sortering 0–8 mm er det tynde lag, som betonfliserne lægges på. Det er typisk 2–3 cm tykt, og navnet fortæller at det er laget man bruger til den endelige afretning. Overfladen skal svare til den færdige belægningsoverflades niveau, fratrukket flisetykkelsen minus måske en cm.

Ved 8 cm flisetykkelse skal det løst udlagte afretningslaget måske ligge 7 cm under færdigt niveau. Afretningslaget skal nemlig også komprimres, men kun let, med en pladevibrator, så det er muligt at afrette nøjagtigt. Dette gøres typisk med en afretningsskinne, der trækkes hen over laget med håndkraft.

Fliserne lægges med en fuge på 3–4 mm. Man kan justere lidt på fugerne med et fugejern, så de bliver af nogenlunde ens bredde. Derefter udstrøs fugesand, f.eks. 0–4 mm fra IBF betonvarer. Fugerne skal kunne skille de enkelte fliser fra hinanden, så de ikke får skår i kanterne ved at støde sammen. Fugerne skal gøre plads til flisernes størrelsesvariationer; fugerne skal kunne tætne belægningen; og fugerne skal overføre kræfter fra trafik. Derfor er fugematerialet vigtigt, og derfor er det ofte anvendte strandsand uegnet, da det er alt for finkornet og enskornet.

Belægningen fejes af for fugesand inden den vibreres, da der eller kan komme mærker efter knust fugemateriale. Belægningen skal typisk efterfuges nogle gange, efter at være taget i brug. Gem derfor en lille stak fugemateriale til senere brug.

Ved vibrering af den færdige belægning sker der en let nedtrykning af fliserne, så der kommer lidt afretningslag op i bunden af fugerne. Der sker også en komprimering af fugematerialet, så fugen bliver stærkere.

Hvis din flisebelægning ikke er blevet vibreret, kan den godt alligevel være brugbar og ok, men det kommer an på en faglig vurdering på stedet. Jeg ville nu gerne have min belægning vibreret, særligt hvis det var en indkørsel.

Og jeg vil absolut ikke have fibertex / ukrudstdug under min belægning, som det er blevet moderne at reklamere med. Fliserne kommer derved netop til at ligge og kure rundt uden forbindelse til underlaget. Desuden er det helt meningsløst at forhindre ukrudt i at komme op nedefra, for det kommer ikke der fra. Men græs vil typisk kravle ind i belægningens fuger fra siden. Derfor kan der være mening i at lave en usynlig kant i måske 15–20 cm højde langs yderkanterne af belægningen.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Skal jeg vibrerer mine fliser?