Hvordan kan jeg beskytte mine kloakrør?

Jeg har netop fået fjernet en troldepil fordi dens rødder havde boret sig ind i betonkloakrør. Nu vil jeg rigtigt gerne plante elefantgræs, men hvordan opfører rødderne sig? kan de blive et problem på sigt for kloaksystemet? eventuelt gerne forslag til andre planter der fint kan plantes ca.2 m fra kloakrør.

Med venlig hilsen
Helle, december 2016

Svar

Jeg skal ikke med sikkerhed kunne svare på om én type rødder er mindre skadevoldende end en anden, men der er en tydelig forskel på rødder hos træer og buske og så stauder og prydgræsser. Førstnævnte har særligt to egenskaber der er problematisk for dig, dels kan rødderne vokse et pænt stykke ned i jorden, og dels har de en markant tykkelsestilvækst – også dybere nede i jorden. Rødderne kan derfor være særlig skadevoldende, da de, efter deres ‘uønskede indtrængen’, kan begynde at udvide sig.

Afhængig af kloakens konkrete dybde så vil særligt prydgræsser også kunne vokse ned til betonrøret. Hvis der er utætheder så kan de også blive et problem. Den ene løsning, og også mest langsigtede, er at få udskiftet/udbedret dit betonrør, den anden løsning er at plante mindre, urteagtige planter – herunder prydgræsser. Hvis du er bekymret for kloaken, så ville jeg nok gå efter nogle lidt andre prydgræs-arter end netop elefantgræs, der er en af de største græsser. Du kan eksempelvis bruge havesandrør, mosebunke eller pibegræs; de er alle arter med en vis højde.

Du kan også nedgrave en rodbarriere, enten rundt om betonrøret eller vertikalt i jorden til afgrænsning af dit plantebed imod røret. Rodbarriere er en tynd og fleksibel plastik’plade’, der leveres i ruller på forskellige bredder, der så graves ned i jorden og sørger for at dirigere rødderne væk fra et uønsket område. Det er en effektiv måde til at holde styr på rødderne.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan kan jeg beskytte mine kloakrør?