Hvordan vander jeg bedst store bede?

Jeg har lavet store 6 store beholdere med en halv m³ jord i hver.

Der er plantet solbær, ribs og stikkelsbær i dem.

Når jeg vander dem, passerer en del af vandet forholdsvis hurtigt gennem beholderen. »Krukkerne« er separeret fra jorden, så de skal passes med vand gennem sommeren.

Jeg vil dække jorden med enten plast eller Mypex-dug, så fordampningen nedsættes.

Spørgsmålet går på, om der findes en form for vandsugende materiale, man kan placere mellem jord og plasten, så man har en buffer, der kan bremse og opsuge vandet, og efterfølgende afgive det, når jorden tørrer, så vandet ikke bare løber igennem jorden i hastigt tempo?

Med venlig hilsen
Peer Vesterbæk, april 2017

Svar

Det er en ofte ses problemstilling når der plantes i krukker, potter og andre løsninger hvor forbindelsen til underliggende jord mangler. Dels er udtørringen højere grundet højere temperatur og mere soleksponering og dels er der ikke mulighed for at ‘hente’ vand fra jorden nedenunder.

Den bedste løsning er at iblande noget vandsugende i jorden inden der plantes og så kombinere det med en dræn- og vandreservoirbakke i bunden, der kan tilbageholde noget af det tilføre vand inden det drænes af. Der findes forskellige mulige materialer, ligesom det også er muligt at højne jordens indhold af organisk materiale, eksempelvis med en omgang god kompost. Det er også muligt at få iblandet spagnum, men det vil jeg ikke selv gøre da det ikke er en bæredygtig løsning at vi opgraver og ødelægger de nuværende tørvemoser. Der kan også anvendes kokosfibre og andre tilsvarende materialer, der er restprodukter.

Nu står du i den situation at du har etableret plantekasserne, hvorfor du efterspørger en løsning ovenpå jorden. Dertil findes også forskellige muligheder, men i hvilken grad at de er tilstrækkelig effektive i forhold til dit setup er noget uvist. Du kan eksempelvis anvendes knust tegl, zeolit (der er et vulkansk materiale) eller lignende og så afslutte med plast eller en dug til at nedsætte fordampningen.

Der er også kommet nogle helt nye løsninger på markedet de senere år, men hvorvidt det er muligt at finde som privatperson må undersøges. Der er eksempelvis et produkt der hedder TreeDiaper, hvor princippet er det samme som man ser i bleer til børn. Det er et kraftigt vandsugende granulat indpakket i en vandgennemtrængelig pose. Når det så regner eller der vandes på posen, så opsuger granulatet vandet og frigiver det så langsomt i den efterfølgende periode. Løsningen er også med til at forhindre fordampning, ligesom det bidrager positivt til at holde uønsket plantevækst væk – simpelthen ved at skygge det bort.

Så der er forskellige muligheder til at håndtere problemstillingen. Det er også noget folk, der arbejder med byhaver, fokuserer på og eksperimenterer med, dels at lagre vandet i jorden og dels at nedsætte fordampningen. Held og lykke med projektet…

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan vander jeg bedst store bede?