Hvordan får jeg et mos mellem mine pigsten?

I en gårdsplads med pigsten ønskes et moslag, lavtvoksende græsdække eller lignende, for at undgå alt for meget højtvoksende ukrudt. Hvilke arter findes der og hvor fås de evt.?

Med venlig hilsen
Camilla Ståhl, juni 2003

Svar

Undgå græs af enhver art. Det bedste ville være, om man kunne få meget lavtvoksende mos og lav til at brede sig i de ret store fuger, der jo vil være mellem pigstenene. Gå på jagt i andre fuger, mellem fliser og sten. Find noget der ser småt og godt ud. Grav lidt op hist og her uden at fjerne større sammenhængende stykker, så du ikke ødelægger et eventuelt godt fugedække hos din nabo eller hvor du nu finder noget materiale. Giv det
opgravede materiale en kort tur i en blender, og strø det så ud i dine egne fuger. Der fås ikke færdige blandinger, og opskriften er eksperimentel, men sådan vill jeg selv prøve det, hvis jeg havde en ny belægning.

Jo bredere fuger, jo vanskeligere er det at holde en belægning fri for uønskede vækster. Man skal være over belægningen fra starten, og følge med hele tiden, det vil sige ca. hver 3. uge i vækstsæsonen. Og vækstsæsonen for det trælse énårig rapgræs er meget lang! Derfor er det efter min mening en god strategi at forsøge at få noget til at gro i fugerne, som man selv bestemmer, frem for at blive slave af det uønskede ukrudt.

Vi har selv gjort det på vores 20 m² pigsten, der blev lagt for 5 år siden, at mosset imellem stenene har fået lov til at gro. 3–4 gange årligt går vi belægningen efter for at fjerne det absolut uønskede ukrudt, og resten af tiden accepterer vi hvad der kommer. Det er ikke ideelt, men vi lever med det, af mangel på tid til at gøre mere.

Jeg har hørt en historie fra herregården Haraldskær ved Vejle, om hvordan man i gamle holdt gårdspladsen ren for ukrudt mellem pigstenene. Alle karle og piger blev jævnligt sendt ud i gården, hvor de havde hver deres område at luge. Ved sæsonens afslutning blev det bedst lugede område præmieret. Den der var ansvarlig for området fik en fridag – om året.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan får jeg et mos mellem mine pigsten?