Hvordan fjerner vi et lag grannåle i et småstensbed?

Det kan måske virke som et dumt spørgsmål, men håber dog alligevel I kan hjælpe.

Hvordan fjerner man nemmest grannåle, der ligger i småstensbed, imellem fliser, overalt i haven, i tagrenderne, indkørslen etc.?

Især grannålene i småstenene er et stort problem. Vi har små grå sten, men de bliver mere og mere gemt i et lag af røde grannåle. Det er jo utrolig besværligt at sidde og fjerne grannålene en efter en, så vi tænkte – der må være en smart måde at gøre det på!

Vi har to store grantræer stående op til vores have, som er til stor gene for os. De står på kommunens grund, så vi kan ikke bare fjerne dem :-(

Håber I kan hjælpe, tak.

Med venlig hilsen
Maria, september 2004

Svar

Det er i hvert fald håbløst at sidde og pille grannålene op i stenene. Min første tanke var en løvsuger, men spørgsmålet er, om den kan suge grannåle op uden at tage stenene med. Jeg har derfor spurgt tre firmaer, som sælger løvsugere. Her er svarene:

  • Rene Gjølander fra Stiehl: Jeg kan ivrigt forestille mig problemet. At bruge en løvsuger ville være en udmærket løsning, men erfaringsmæssigt suger selv vores mindste maskine sten med op, når de har størrelse som ærtesten og mindre. Beklager, men jeg har ikke nogle gode forslag. Der er jo selvfølgelig altid den løsning at fælde træerne, men det var jo nok ikke det, der var tanken.
  • Steen Grønlund, Ketner Outdoor A/S: Generelt skal man passe meget på med ikke at suge sten med op i maskinen, idet det på sigt vil ødelægge den. Jeg tror, at det vil være lettere at blæse grannålene væk (det skal være rimelig tørt). Måske over på græsplænen, hvor de så kan suges op. Måske kan man. eksperimentere med at sætte et net foran, så stenene ikke kan suges med op, men det nedsætter sugningen. En ES-2400 løvsuger/blæser vil nok være den bedste løsning til privathave, idet den også har mange andre anvendelsesmuligheder.
  • Kaj Roost, Jonsered A/S: Desværre er det et problem med de småsten. Skal en løvsuger være effektiv kan den ikke undgå at tage småsten med. Men alle andre steder er den utrolig effektiv.

Man kan selvfølgelig også overveje mere gennemgribende løsninger som at forsøge at få fældet træerne – men måske er I og navnlig andre meget glade for dem ellers. Hvis I ikke får fjernet nålene i stenene, vil det på sigt give mulddannelse nede mellem stenene, og så vil der komme stigende ukrudtsproblemer, når ukrudtsfrø har både jord at spire i og lys. Så måske skal I overveje, om stenene i bedet skal erstattes med bark, hvor nålene bare vil se naturlige ud, og hvor ukrudt er lettere at bekæmpe.

I stedet for at lade sig irritere af grannålene, så kan man vælge at se dem som en ressource. En god blanding til at dyrke blåbær i er ifølge en artikel om blåbær i Praktisk Økologi 5/2004 lige dele kalkfrit sand, barkflis fra nåletræer og gamle grannåle.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan fjerner vi et lag grannåle i et småstensbed?