Hvordan plantes en allé og hvilke træer er egnede hertil?

På vores naturgrund vil vi gerne anlægge en allé langs en grusvej ned til vores nedlagte landejendom. Vi bor i Midtjylland på sandet jord. Vejen, som er 25 meter lang, går fra nord mod syd og ligger åbent mellem to marker med megen vind. Der er med andre ord brug for et robust træ. Det må gerne være et træ, som vokser godt til. Nedfald af blade og knækkede grene er ikke afgørende. Har I nogle forslag, også gerne til planteafstand og i hvilken højde vi skal købe træerne.

Med venlig hilsen
Lisbeth Havgaard, november 2004

Svar

Et forholdsvis lille rønnetræ vil være velegnet, f.eks. Sorbus thuringiaca ‘Fastigiata’. Det vil nok blive 5–7 meter højt i magre og blæsende omgivelser hos jer og er i begyndelsen smalt opretvoksende. Senere bliver det en del bredere i kronen, men stadigvæk tæt og med kraftige, brunlige grene. Bladene er smalt ægformede, med mat mørkegrøn overside og gråfiltet underside. Blomsterne er små, samlet i halvskærme og blomstrer i maj til juni. Frugterne er små, runde, røde bær, der sidder længe. Ligesom en del andre røn er dette træ robust og hårdført og god til at stå imod vinden i det midtjyske.

Der kunne også bruges andre røn, f.eks. Sorbus aria ‘Magnifica’, Sorbus aucuparia ‘Sheerwater Seedling’, Sorbus latifolia ‘Atro’ eller Sorbus mougeotii.

En lille lind, Tilia cordata ‘Rancho’, kan også bruges, ligesom der kan også bruges en kirsebær, Prunus umineko, eller en tjørn, Crataegus monogyna ‘PKP Select’.

Køb træet som opstammet; det vil sige, at planteskolen har sørget for, at det står med en næsten ren stamme op til ca. 1,8–2,0 meters højde. Derfra begynder de blivende grene, kronen på træet, at brede sig ud.

Det er ikke så meget højden på træerne, der betyder noget, for alle opstammede træer har en anselig højde. Det er mere vigtigt at beslutte sig til, hvad træet må koste. Et dyrere træ vil være ældre, lidt højere, men først og fremmest have en kraftigere stamme og en mere udviklet krone. Træer sælges ikke efter højde, men efter omkreds på stammen målt i en meters højde.

  • Størrelse 8–10 er den mindste størrelse, man kan få. Det betyder en omkreds på mellem 8–10 cm, svarende til en diameter på ca. 2,8 cm. Dette træ har næppe en egentlig krone, men blot en del grene, der ikke ser ud af så meget. Træet er helt fint, men bare ungt. Prisen kunne f.eks. være 500 kr.
  • Størrelse 10–12, med en stammediameter på ca. 3,5 cm, lidt mere udviklede grene og en forholdsmæssig pris på 950 kr.
  • Størrelse 12–14, med en stammediameter på ca. 4,1 cm, en begyndende krone og en forholdsmæssig pris på 1250 kr.
  • Størrelse 14–16, med en stammediameter på ca. 4,7 cm, en mindre, men pæn krone og en forholdsmæssig pris på 1700 kr.
  • Størrelse 16–18, med en stammediameter på ca. 5,4 cm, en pæn krone og en forholdsmæssig pris på 2300 kr.
  • Størrelse 18–20, med en stammediameter på ca. 6,0 cm, en rigtig pæn krone og en forholdsmæssig pris på 3250 kr.

Prisen på alle ovennævnte træer er ud fra at de leveres barrods, det vil sige at der ikke er jord omkring rødderne ved leveringen, og at de skal beskyttes godt mod udtørring, og at de bør plantes straks efter leveringen. Planter leveret med klump skal selvfølgelig også behandles godt; de vil typisk koste 1,4 gange prisen på barrodsplanter, da det er lidt mere arbejdskrævende for planteskolen at levere med klump.

Vil du have endnu større træer kan det også fås. En størrelse 25–30 med trådklump koster forholdsmæssigt 8.600 kr, og så er det bare stort og flot!

Gode råd om jordbund, plantning, opbinding, vanding kan du finde andetsteds på Havenyt.dk – se artiklerne: Flytning af større træer og Flytning af store træer

Jeres allé er 25 meter lang, og det er jo ikke meget allé, hvis man regner med, at de 25 meter er målt fra asfaltvej ind til gårdsplads. Ude ved asfaltvejen skal der nok være mindst 3–4 meter ind til det første allétræ, og det samme gælder ind mod eventuelle bygninger i den anden ende af alléen. Hvis alléen ender i en gårdsplads kan man plante det sidste træ i rækken et par meter fra gårdspladsen. Det giver i runde tal 20 meter at plante træer på.

Afstanden mellem træerne kan være ned til 5 meter, når det drejer sig om mindre træer, som de foreslåede røn. Jeg forestiller mig, at der ønskes en allé, hvor træernes kroner skiller sig ud fra hinanden, og træerne står næsten som solitærtræer. Man kan eventuelt plante tættere, men så bliver udtrykket et andet, nemlig mere som en træmur, også kaldet en stammehæk, hvis den holdes klippet i siderne.

Afstanden mellem trærækkerne afhænger af vejbredden. Er den f.eks. 4 meter, vil jeg anbefale en mindste afstand på 8 meter mellem hver række træer. Det vil sige, at der på hver side af vejen er 2 meter fra vejkanten ind til stammen på træerne. Man kan eventuelt plante tættere på vejkanten, men ofte vil man efter nogle år, når træernes kroner bliver større, fortryde at man ikke gav plads nok. Den valgte røn bliver ikke så høj; derfor er kronen også nede i højde med oliebilen, skraldebilen og andre af den slags køretøjer, der kræver deres plads.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan plantes en allé og hvilke træer er egnede hertil?