Hvordan etablerer man et »usynligt« hegn, som kan holde børn inde?

Vi har en have lige ned til en mose. Vi har også to mindre drenge. Den kombination vil i mindst 5 år endnu kræve et hegn for sikkerhedens skyld. Men vi vil jo stadig gerne nyde synet af søen. Kravene er mange, og jeg har ikke fundet et hegn, der kunne opfylde de fleste:

  • Det skal være gennemsigtigt, så man kan se søen igennem.
  • Gerne lavet af naturmaterialer (bambus, pil,?)
  • Det skal være så lavt som sikkerheden kan stå inde for – ca. 70 cm?
  • Det skal ikke kunne fungere som stige for børnene (så de kravler over og plumper i).
  • Det skal være solidt nok, til at man kan læne sig imod det.
  • Hvis det skal være rigtig fikst, skal stilen fortsætte i det hegn, der skal gå rundt om vores fremtidige terasse ude over søen.

Kan I se mine problemer? Har I en god ide?

Med venlig hilsen
Pernille Bøegh, marts 2005

Svar

Prøv at se på Pilebyg.dk, hvor Birgit Østergaard-Jensen, Vibe Gro m.fl. laver kvalitetshegn i både levende og tørrede pilematerialer. Du kan nok få dem til at lave dig et hegn, som f.eks. deres Vestkysthegn af lodrette tørrede pil, der er flettet om vandrette galvaniserede rør, og som har indbyggede stolper af lærk. Hegnet forestiller jeg mig som mere åbent end et standardhegn, men ikke så åbent, at børnene kan smutte igennem, f.eks. ikke over 9 cm åbning. Højden er svær at anbefale, da det kommer an på børnenes alder og mod på at klatre over. Måske vil I synes en meter er passende?

Sikkerhedsmæssigt er man i et dilemma med et flettet hegn. Jeg vil anbefale at man holder sig på max 60 cm højde, hvis der er potentionelt farlige konstruktionsdetaljer, og det vil der være i form af det, der kaldes klemfælder. Det er f.eks. steder, hvor barnehoveder eller anoraksnore kan komme i klemme, og det findes i massevis i flettede hegn. Men er det så nok højde til at forhindre børnene i at komme over på den anden side af hegnet?

Man kunne forestille sig en anden løsning med et »gammeldags« stakit af høvlet, lodretstillet træ, eller af runde træstokke. Der skal man også passe på de samme klemfælder, men kan f.eks. undgå dem ved at lave max. 4,5 cm mellemrum mellem stakitpindene, og max 4,5 cm dybde fra top af pindene til den øverste vandrette lægte. Hvis lægter og stakitpinde er kraftige nok, så vil man kunne klare sig med en lægte foroven og én forneden. Ind i mellem vil der ikke være noget vandret, som børnene vil kunne bruge til klatrestøtte. Lægterne skal selvfølglig sidde på den side, der vender ud mod mosen og væk fra børnene.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan etablerer man et »usynligt« hegn, som kan holde børn inde?