Hvilke planter kan gro på den nordvendte side af vores husmur?

Hvad kan jeg plante op af vores husmur på den nordvendte side. Da vores terasse støder op til bedene, vil vi gerne have noget med farver i bedene, men vi er ikke stødt på planter, der kan bruges.

Med venlig hilsen
Tonja Graversen, marts 2005

Svar

Bede langs den nordvendte side af en husmur er altid et meget problematisk sted at få planter til at trives og gro, da der udover at være skygge også er tør jord, fordi bygningen og tagudhænget giver læ for regnen. Derudover er der ofte træk omkring nordgavlen, hvilket medfører stor fordampning. Faktisk er der ingen planter som i naturen ville etablere sig under sådanne betingelser, derfor er der heller ingen planter som foretrækker denne vokseplads. Det er derfor en god ide at prøve at lave nogle afhjælpende foranstaltninger, før der plantes.

  • Tjek, om der overhovedet er et ordentligt muldlag i bedet – ofte er muldlaget fjernet i forbindelse med byggeriet. Er det problemet, er det en god investering at tilføre muld til bedet, før der plantes.
  • Plant evt. et par buske, som kan danne læ.
  • Hold på jordens fugtighed, og gør jorden bedre ved at tilføre kompost med jævne mellemrum.

Når disse foranstaltninger er truffet, findes der en række stauder og buske, som kan klare sig under disse stressede forhold.

Buskene kunne f.eks. være:

Buxus (buksbom)
Euonymus europaeus (benved)
Ligustrum vulgare (liguster)
Ribes alpinum (fjeldribs)
Ribes sanguineum (blodribs)

Stauderne, bregner og græsser kunne være:

Alchemilla mollis (løvefod)
Aquilegia vulgaris (akeleje)
Carex pendula (kæmpestar),
Corydalis lutea (gul lærkespore)
Corydalis ocroleuca (hvid lærkespore)
Dryopteris filix-mas (bregne)
Geranium magnificum (lillablå storkenæb)
Helleborus foetidus (nyserod)
Helleborus orientalis (påskeklokke)
Saxifraga × urbium (porcelænsblomst)

Hvilke planter, der præcis skal vælges, og hvordan de kan sammensættes for at få et smukt bed, kan vi ikke give et bud på uden at have set stedet. Når I skal planlægge, hvad der skal være i bedet, skal I tage hensyn til, hvordan bedet kan harmonere med hus, terrassematerialer m.m., samt en vurdering af den tid. der fremover vil blive brugt på at passe og pleje bedet.

Med venlig hilsen
Anders Dam og Birgitte Løkke
Landskabsarkitekter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvilke planter kan gro på den nordvendte side af vores husmur?