Må naboen placere komposten op ad et fælles hegn?

Min nabo har lavet en stor kompostbunke med afgræsning af stakit. Vores fælles hegn er langs skel ca. 1,20 m i højde. Vi kan altså stå og se ind til hinanden, og dermed direkte ind i naboens kompostbunke. Der ligger pt. store græstørv, alt overskydene græs bliver lagt oveni og der smides køkkenaffald i bunken. Må alt dette ske så tæt på nabo? Fælleshegnet bruges som afgræsning for kompostbunken ind mod os.

Skal nabo spørges og godkende et sådan projekt? Hvad med lugtgener, fluer.mv. og det visuelle udsyn? Er der lovgivning om dette.

Med venlig hilsen
Bjarne Hansen, maj 2005

Svar

Det er normalt ikke forbudt at kompostere på egen grund, og de fleste kommuner anbefaler det oven i købet. Nogle steder på landet er det påbudt af kommunen, at man skal kompostere det grønne køkkenaffald. En velpasset kompostbunke hverken lugter eller giver flueproblemer af betydning. Kommunen kan have fastsat i et regulativ, hvad der må komposteres. Mange steder er det forbudt at komme kød, æg og fisk i kompostbunken. Men det er af hensyn til evt. smitterisiko og ikke for at skåne naboers næser. Naboer skal ikke godkende anlæg af hinandens kompostbunker.

Jeres fælleshegn er reguleret i henhold til Hegnsloven, så den kan du nærlæse og se om du kan finde noget »at hænge din hat på«.

I følge § 25 har enhver grundejer ret til på et mod hans grund vendende plankeværk eller mur at befæste espalier, halvtage, mindre skure o.lign. Så det gælder måske også en kompostbeholder. Den anden vej kan trække, at man ifølge § 19 ikke må beskadige det fælles hegn. Så det afhænger helt af de lokale forhold.

Men jeg vil kraftigt tilråde, at I finder ud af det sammen. Man skal ikke være uvenner med sine naboer over en kompostbeholder. I har begge ret til at kræve et fælleshegn på 1,80 meter, så måske er det løsningen, så du slipper for udsigten. Tag en snak om problemet og find ud af det sammen. Måske er naboen slet ikke klar over, at du har et problem med hans kompostbunke.

Inden man klager til hegnssynet skal man være opmærksom på, at den, der taber sagen, skal betale ca. 1200 kr og så har man helt sikkert et dårligt naboskab. Så der er alt at vinde ved at snakke med naboen på en god måde.

På Retsinfo.dk kan du finde Hegnsloven

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Må naboen placere komposten op ad et fælles hegn?