Hvilken type grus skal jeg bruge til et stenbed?

Kan man bruge murergrus 04 ved anlæggelse af et stenbed/alpint bed? Eller hvilken type grus skal man anvende?

Med venlig hilsen
Marianne Schmidt, marts 2007

Svar

Jeg har sendt dit spørgsmål videre til landskabsarkitekt John Norrie, som har dette svar til dig:

Vedrørende grus til opbygning af stenbed anbefaler jeg, at man bruger vasket bakkegrus. Det har størrelsen fx. 1/4 mm, 1/6 mm. I vasket grus er der ikke meget tilbage af de mindste fraktioner, dvs. ler- og siltpartikler. Det er det bedste at bruge. Er der ler og silt i gruset kitter det sammen. Jo mere der er, jo hårdere bliver gruset.

04 mm murergrus er almindelig bakkegrus, som ovenstående, det er blot ikke vasket. Der vil være mere ler og silt i almindelig bakkegrus. Mange grusgrave har så godt grus, at det nærmest ikke er nødvendigt at vaske det for ler og silt.

Om der er et par% finpartikler i, betyder ikke så meget for et stenbed. Men nærmer det sig 4–5% finpartikler under 0,075 mm, bør man ikke bruge det. Vandet skal jo kunne trænge hurtigt igennem stenbedet. De alpine planter kan ikke lide stående vand omkring rødder og rodhals.

Inden man bruger 04 murergrus eller bakkegrus, bør man få at vide, hvor meget ler og silt, der er i gruset.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvilken type grus skal jeg bruge til et stenbed?