Kan højbedene stå løst på jorden?

Min mand har lavet nogle højbede af lærketræ i målene 1 × 2,40 m. Han har udstyret dem med hjørnestolper på ca. 70 cm, som det var meningen, at vi ville sætte ned i jorden ved hjælp af et jordbor. Vores jord er dog meget stenet, og nu er spørgsmålet, om vi overhovedet behøver at grave dem ned, eller om højbedene kan stå løst på jorden? Så ville vi nemlig vende dem om og bruge hjørnestolperne som holdere for net mod sommerfuglelarver og lignende.

Vil jorden skubbe sig ud af bedene, når de ikke er fastgjort?

Med venlig hilsen
Tanja Scheel, august 2007

Svar

Jeg har ingen erfaringer med det, bortset fra en gammel sandkasse, som jeg bruger til at drivning ind imellem med fiberdug over. Den bliver stående godt nok, men jeg flytter den jo ind imellem, så jeg ved ikke helt, hvor stabilt den ville stå set over mange år. den er ca. 120 × 120 cm og de er kun ca. 5 cm jord over jordniveau, når jeg bruger den.

Lad os håbe, at der er nogen, som har mere erfaring med højbede, som kommer forbi og skriver en kommentar til dit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan højbedene stå løst på jorden?