Hvor finder jeg flere oplysninger om vildstauder?

Kender I noget litteratur, hvor man kan finde en samlet oversigt over hvilke have(vilde) blomster, der er oprindelige arter. Og med beskrivelser af dyrkning i haver, lys og jordbundsforhold, hvor meget de forskellige planter spreder sig og hvordan? Jeg har allerede læst »Stauder i natur og have« og blev nysgerrig efter yderligere læsning om området. Håber I har tid og lyst at svare.

Med venlig hilsen
Chanette, december 2007

Svar

Der findes ikke dansk litteratur, som tager det op som et haveprojekt, men du kan finde mange danske »vildstauder«, bregner, græsser og flerårige urter beskrevet her på Havenyt.dk, og der kommer løbende nye. Men hvis du virkelig skal finde noget, må du ty til udenlandsk litteratur. Men der er her tale om planter hjemmehørende i UK, så man må luge nogle fra. Et par eksempler er:

  • Success with Wild Flowers & Plants af Julian Slatcher. ISBN 186108417 X
  • Meadows af Christoffer Lloyd. ISBN 1 844 03066 0

Man kan se omtale af »Stauder i natur og have« i artiklen Bøger om stauder. Den er udgivet af Landsforeningen Praktisk Økologi.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvor finder jeg flere oplysninger om vildstauder?