Hvad er det for en algeagtig vækst på min gårdsplads?

Jeg har på min gårdsplads fået en »vækst«, som jeg ikke har set før, og som jeg var interesseret i at vide, hvad er. »Planten« er brun, altså uden grønkorn. Strukturen kan nærmest sammenlignes med en blød form af brunalger fra stranden (tang). Den har ikke mærkbart fat i jorden. Højden er 1–3 cm. Det starter som et punkt og udvikler sig, over tid, til en tue. Den er stort set upåvirket af direkte sollys. Pladsen har ikke været rørt mekanisk de sidste par år, så der har været tid til etablere sig for »planten«.

Jeg sender disse billeder og vil være meget glad, hvis jeg kunne få lidt at vide om, hvad det er for en »vækst«.

Skyklap vokser her på en gårdsplads

Her ses den mærkelige vækst på gårdspladsen. Foto: Hans Petersen

Nærbillede af blågrønalgen skyklap

Nærbillede af den algelignende vækst. Foto: Hans Petersen

Med venlig hilsen
Hans Petersen, januar 2008

Svar

Den var lidt svær. Jeg har måttet hente hjælp hos Steen Elbourne, Foreningen til Svampekundskabens Fremme, som oplyser, at det er en alge, Nostoc commune, som danner slimede kolonier. Den kaldes populært skyfald.

Skyfald tilhører blågrønalgerne – læs engelsk artikel om Nostoc commune.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er det for en algeagtig vækst på min gårdsplads?