Hvad hedder træet, hvis røde blomst minder om en flaskerenser?

Vi har under en tur til Spanien set et træ, hvor de rødlige blomster mindede om børsterne på en flaskerenser. Ved en forespørgsel hos boligudlejningsbureuet fortalte en derboende dansker, at hun (de) kaldte den for proptrækkertræ. En søgning på dette er dog uden resultat, så vi håber I kan hjælpe os.

Blomsterne ligner røde flaskerensere. Foto: Jørgen Lorenzen

flaskerenser
Flaskerensertræ

Træet er meget imponerende med de røde blomster Foto: Jørgen Lorenzen

Med venlig hilsen
Jørgen Lorenzen, april 2008

Svar

Planten hedder Callistemon viminalis, og den hører hjemme i myrtefamilien (Myrtaceae). Alle arterne stammer fra Australien, men denne er den mest udbredte som prydplante. På engelsk kaldes den »bottlebrush«, som ganske rigtig betyder flaskerenser. I værket »Plantenavne. Dyrkede og vilde planter« (ISBN 978–87–9131–935–8) anbefales det det derfor også at bruge netop navnet flaskerenser på dansk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder træet, hvis røde blomst minder om en flaskerenser?