Findes der en engelsk–dansk haveordbog?

Jeg læser tit havelitteratur på engelsk, men kan ikke oversætte alle plantenavne vha. min røde engelsk–dansk ordbog. Har I kendskab til enten en decideret engelsk dansk haveordbog eller en bedre engelsk–dansk ordbog end den røde?

Med venlig hilsen
Lene Tullin Nielsen, november 2002

Svar

Det er svært med plantenavne – jo mere »etniske«, jo sværere. Mig bekendt findes der ikke en almindelig dansk–engelsk ordbog over plantenavne. Selv oversætternes forening klager over problemet.

Den løsning, jeg har brugt, er at finde det korrekte latinske navn på en plante (i en havebog, evt. på biblioteket, eller på Internettet) og derefter at slå op i en ordbog, der har engelske og latinske navne. Her er Internettet også en god hjælp, når først man har et botanisk navn at gå efter. Jeg har for nylig fundet en mulighed, L&H Landbrug/levnedsmiddel Ordbog, der består af 2 cd-rom og koster 1.500 kr. – og som tilsyneladende ikke er købt af noget bibliotek. Men den trykte version fra 1991 (kun 1.260,–) findes på flere folkebiblioteker. Om den også hjælper med havevækster kan jeg ikke sige. Hvis det drejer sig om køkkenurter er spørgeren velkommen til at kontakte mig, men med f.eks. stauder tror jeg at nettet – frem og tilbage engelsk–latin–dansk – er det mest sikre.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Findes der en engelsk–dansk haveordbog?