Hvad hedder lind på fransk, tysk og hollandsk?

Kan I fortælle mig, hvad lindetræet hedder på henholdsvis tysk fransk og hollandsk?

Alternativt vil jeg være glad for at få det latinske navn for træsorten.

Med venlig hilsen
Karina Friborg Pedersen, november 2008

Svar

Når man vil finde det folkelige navne for planter (her lindetræ), er det enkleste at slå planten op på det danske wikipedia. Der kan både det danske og det botaniske (»latinske«) navn bruges som indgang.

Når man har artiklen foran sig, finder man nederst til venstre et antal aktive links (»blå links«) til andre sprog. For nu at bruge eksemplet her: Ved opslag under lind finder man, at træslægten hedder Tilia, og at den rummer et antal arter, blandt andet
dem, der bliver dyrket i Danmark. Herfra kan man enten bruge de internationale links nederst til venstre, som viser, at slægten hedder Linde, tilleul og linde på henholdsvis tysk, fransk og nederlandsk (hollandsk).

En anden vej, man kan bruge, er den at klikke sig ind på de enkelte arter i slægtsartiklens oversigt. Ved et klik på Småbladet Lind når man frem til den artikel og i det nederste, venstre hjørne kan man nu finde det tyske, franske og nederlandske navn for arten (henholdsvis Winter-Linde, Tilleul à petites feuilles og Kleinbladige linde), foruden mange andre sprogs navne for arten: Der er 24 i alt, og blandt andet får man navnet på Katalansk (tiller de fulles petites), tjekkisk (lípo malolistá), finsk (metsälehmus), litauisk (mažalapė liepa), rumænsk (tei cu frunză mică) osv.

Denne metode kan bruges ved de planter, der er beskrevet i Wikipedia.

Desværre findes der – mig bekendt – ikke noget sted på internettet, hvor man kan få sig en samlet og hurtig oversigt.

Det bør måske tilføjes, at det tyske standardværk, Walter Erhardt, Erich Götz, Nils Bödecker og Siegmund Seybold: »Zander«, 18. oplag, 2008, ISBN 978–3800154081, bringer både det tyske, engelske og franske navn på planterne – for så vidt lokale navne overhovedet findes.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder lind på fransk, tysk og hollandsk?