Hvor finder vi oplysninger om humlen som medicinsk plante?

Vi er ved at lave en rapport med humle som medicinsk plante. Har I nogen ide om hvor vi kunne få flere oplysninger omkring humle?

Med venlig hilsen
Zaza, november 2008

Svar

Her på Havenyt.dk har vi en meget fin artikle om humle. Det er et kapitel fra Per Kølsters bog Alle tiders øl.aspx), som vi har fået lov til at bringe her på Havenyt.dk. Læs artiklen Humlen dukker op. I artiklen er omtalt indholdet af østrogen i humle.

I vores tidsskrift Praktisk Økologi har vi haft to artikler om humle. Tidsskriftet kan lånes via biblioteket eller bestilles hos info@praktiskoekologi.dk

Vores ekspert Per Kølster oplyser, at de medicinske aspekter ikke er voldsomt veldokumenterede, så vidt han ved. I humleverdenen er der intensive bestræbelser på at aflure humlen hemmeligheder, der kan give den nye markedsmuligheder – herunder medicinske. På [link=www.lfl.bayern.de/)Bayerishes Landwirtschaftliches Forschungsinstitut[/link] (m.fl.) har de arbejdet med et stof i humlen, der heddder Xanthohumol – som har et anticarcinogent potentiale. Han opfordrer jer i øvrigt til at bruge biblioteket for at komme videre med jeres rapport.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvor finder vi oplysninger om humlen som medicinsk plante?