Er juleroser giftige?

Er Helleborus Orientalis giftige? Jeg tænker på at plukke en buket.

Med venlig hilsen
Marie Engling, april 2009

Svar

Juleroser, Helleborus, er alle giftige og Helleborus niger betegnes endda som meget giftige – se artiklen Giftige planter i haven. Jeg tror ikke der er den store forskel i giftigheden på de forskelige arter af juleroser.

Normalt spiser man jo ikke sine buketter, men har du små børn, som kan finde på at spise blade og blomster, så hold dem væk fra juleroser – både i vaser og haver.

Når de bliver lidt større, skal de lære kun at spise de planter fra haven, som de voksne giver dem. Det er den bedste taktik, da de uden for egen have ikke kan undgå at komme i kontakt med giftige planter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Er juleroser giftige?