Hvad er det for en ukendt plante af natskyggefamilien?

Jeg har »fået« en plante, som jeg desværre ikke kender navnet på. Måske er der nogen som gør det.

Jeg ville være taknemlig for et svar.

Solanum aviculare – plante

Den ukendte plante i kanten af et blomsterbed. Foto: Gerd Hjorth-Moritzsen

Solanum aviculare – blomst og frugt

Smukke blå blomster og umodne frugter på den ukendte plante Foto: Gerd Hjorth-Moritzsen

Med venlig hilsen
Gerd Hjorth-Moritzsen, september 2009

Svar

Ud fra støvdragernes placering og de umodne frugter ses det, at planten må tilhøre natskyggefamilien. Frugternes form og deres lange stilke får én til at tænke på selve slægten natskygge. Det krævede til gengæld lidt mere detektivarbejde at finde frem til arten, men først fundet er den sikker nok.

Det drejer sig om Solanum aviculare, der er hjemmehørende på Sydøen i New Zealand. Der kaldes den også for Poroporo. Hele planten – og også de fristende bær – er giftig. Desuden regnes den for et ukrudt visse steder i hjemlandet, så det er måske klogt at få den fjernet? Eller i hvert fald at undgå, at den danner modne bær?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er det for en ukendt plante af natskyggefamilien?