Hvoraf kommer navnet sankthansurt?

Jeg undrer mig over, hvor navnet »Sankthansurt« kommer fra. Er der mon nogen, der kan hjælpe mig med min undren?

Med venlig hilsen
Elly, oktober 2010

Svar

I næsten alle egne af landet har man brugt almindelig sankthansurt, Sedum telephium, til at tage varsler af. En plante blev plukket ved Sankt Hans og derefter anbragt et passende sted (f.eks. vinduet, sprække i væggen, stråtaget), og groede planten så videre, var det et tegn på mangt og meget godt: sundhed og lykke; en passende kæreste; kærestens troskab osv.

Oplysningerne er hentet fra V.J. Brøndegaard: »Folk og Flora«, bd. 3, side 36 – et bogværk, som desværre er udsolgt, men som varmt kan anbefales til alle, der er botanisk og etnografisk interesserede.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvoraf kommer navnet sankthansurt?