Hvad er flyvegræs?

Jeg kan ikke – i hvert fald de steder jeg har søgt- finde en konkret beskrivelse af flyvegræs. Er det en konkret art, eller er det et begreb?

Med venlig hilsen
Henrik Nørgaard, januar 2011

Svar

Ordet findes ikke i hverken »Ordbog over det danske sprog« eller »Retskrivningsordbogen«, så det må formodes at være en nydannelse eller noget dialektalt. Jeg kan se af sammenhængene dér, hvor ordet har været brugt på nettet, at det i de fleste tilfælde bruges synonymt med almindelig kvik (= senegræs), men det er ikke noget endeligt svar, ved jeg godt.

Under alle omstændigheder er ordet ikke en gyldig betegnelse for nogen planteart, så det må vel kaldes et »begreb« (dialekt eller argot).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er flyvegræs?