Hvad hedder de smukke blå forårsløgplanter?

Øverst på siden i det udsendte nyhedsbrev var der et billede at de meget smukke blå forårsløgplanter, som blomstrer med lyseblå blomsterstande lige nu.

Jeg har mange i min have, men jeg ved ikke, hvad de hedder? Kan I hjælpe mig med navnet. Det håber jeg.

Med venlig hilsen
Bente-Ingrid, maj 2011

Svar

Hyacinthoides italica

Blomsterstanden består af små lyseblå stjerner. Foto: Karna Maj

De blå forårsløgplanter er italiensk skilla, som der kan stå rigtig mange af i gamle haver, da de klarer sig godt selv under mindre gunstige forhold. På billedet, som var i toppen af det udsendte nyhedsbrev i uge 17, står de i et massiv bunddække af skvalderkål, og det klarer det store gamle blokke udmærket. Se foto nedenfor.

Det botaniske navn er Hyacinthoides italica, hvis man får lyst til at prøve at købe nogle løg, men italiensk skilla ser man sjældent til salg. Måske er det bedre at gå på udkig lige nu i andres haver. Normalt står de i store blokke, som trænger til at blive delt – og delt ud af.

Hyacinthoides italica

Italiensk skilla overlever i skvalderkål. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder de smukke blå forårsløgplanter?