Hvilke planter kan give vabler ligesom bjørneklo?

Som overskriften antyder, vil jeg gerne spørge om hvilke planter, der kan give vabler ligesom Bjørneklo?

Med venlig hilsen
Britt M. Fossberg, juli 2011

Svar

Der er en lang række planter, som kan fremkalde forbrændingsagtige udslet hos mennesker, når de bliver udsat for sollys efter at have været i kontakt med plantesaften.

Listen kan ikke blive fuldstændig, for den enkelte reagerer meget forskelligt på de pågældende arter, men her følger en samling af de alvorligste under danske forhold:

Bjørneklo
Kvan
Røllike
Rejnfan
Pastinak
Rude
Boghvede
Bergamotte (en citrusart)
flere arter af græs

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvilke planter kan give vabler ligesom bjørneklo?