Hvilken plante har denne 1 m høje blomst?

Akantus

Den blomstrende ukendte staude i drivhuset Foto: Henry Godbersen

Kan I hjælpe mig med at finde ud af, hvad dette er for en plante?

Det er åbenbart en staude. Jeg har een plante, der står beskyttet i haven, men her er ingen blomster. Plante nr. 2 står i mit drivhus, uheldigvis et sted, hvor den ikke kan fjernes, en mus har »sået« den der. Mine børnebørn har fundet frøene, jeg ved ikke hvor. Blomsten bliver ca. 1 m høj.

Med venlig hilsen
Henry Godbersen, juli 2011

Svar

Fotografiet viser tydeligt (både blade og blomsterstand), at planten er en art af akantus. Jeg skal ikke kunne sige, hvilken art, det er, men det er mest sandsynligt, at det drejer sig om blød akantus, Acanthus mollis, der – med lidt held – kan dyrkes på friland i Danmark.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvilken plante har denne 1 m høje blomst?