Hvad hedder min mormors »pengetræ«?

Da jeg var barn, havde min mormor et »pengetræ« i haven. Et lille træ som havde cirklerunde gennemsigtige frøposer – der var gerne tre frø i hver, husker jeg.

Håber I kan hjælpe mig med, hvad et sådan træ hedder.

Med venlig hilsen
Lene Henriksen, september 2011

Svar

Beskrivelsen passer med to arter, der begge danner oppustede, mere eller mindre gennemsigtige frøbælge. Den ene er almindelig blærenød, Staphylea pinnata, og den anden er almindelig blærebælg, Colutea arborescens. Den sidste er den, hvis bælge er mest gennemsigtige, så muligvis er det den, du husker?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder min mormors »pengetræ«?