Hvad er det botaniske navn for Lokis läins?

Jeg skriver på en bog om Nordisk mytologi, tro og tradition, og i den forbindelse arbejder jeg lidt med gamle nordiske benævnelser for planter.

På Shetlandsøerne findes en plante, der har den gamle folkelige benævnelse, »Lokis läins«, en benævnelse der formodentligt er glemt forlængst nu. Jeg søger den latinske betegnelse for denne gevækst, men har ikke mange ledetråde.

I Axel Olriks Danmarks folkeminder 3, København 1909 finder vi den eneste oplysning om Lokis läins:

»På Shetlandsøerne «lokis läins» (Lokes liner), de falske snore, nemlig af den let bristende tang«

Det vil sige, at planten er meget skrøbelig og brister formodentligt nemt ved berøring. Men er »tang« et klart udtryk for, at det er en undervandsplante, eller kan man også anvende ordet »tang« om landplanter -? Hvorom alting er så søger jeg bud på, hvilke planter, der kan være tale om, altså den latinske betegnelse.

Jeg håber at du/I vil bistå mig med Jeres viden eller gode bud. Eller måske ved nogen et sted, hvor jeg kan få svar?

Med venlig hilsen
Morten Tirssøn Mathisen, november 2011

Svar

Det er en ret umulig opgave at finde det botaniske (»latinske«) navn for en tangplante, hvor beskrivelsen skyldes et norrønt ord, men jeg vover alligevel pelsen. Det gør jeg, fordi jeg mindes at have leget med brune, snørebåndsagtige alger som barn. Navnet på disse tangplanter er på dansk strengetang og på botanisk Chorda filum.

Billeder af planten kan findes ved at bruge det botaniske navn som søgeord i en internetbrowser.

Det står så tilbage at undersøge, som denne art findes i havet omkring Shetland, men det kan kun de stedkendte folk vide. Men den er omtalt i en ældre engelsk bog om alger, og heri kan man se, at den også kaldes Lucky Minny’s Lines – se i: Algae britannicae af Robert Kaye Greville.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er det botaniske navn for Lokis läins?