Er avocado en stenfrugt eller et bær?

I diverse leksika på nettet kategoriseres avocado som et bær.

Jeg lærte i skolen, at et bær er en fugtig frugt med mange frø, mens en fugtig frugt med et frø er en stenfrugt. En avocado er jo netop en fugtig frugt med et frø, så altså en stenfrugt. Er det tilstanden af endocarpiet, der så afgør at avocadoen er et bær og ikke en stenfrugt?

Med venlig hilsen
Evald Emanuelsen, januar 2012

Svar

Hos avocado er kernens yderste del (endokarp) forveddet. Derfor bør frugten retteligt betegnes som en stenfrugt. Det stemmer også med vores barnelærdom om, at bær indeholder flere kerner i et saftigt frugtkød, mens stenfrugter kun har én kerne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Er avocado en stenfrugt eller et bær?