Kender I en marguritlignenede plante?

Jeg købte for et par år siden nogle planter i et supermarked, som jeg ikke har kunnet finde siden, så nu vil jeg høre, om I har en ide om, hvad planten hedder.

Den ligner en margurit i blomstens form, jeg kan desværre ikke huske, hvordan bladene ser ud. Jeg havde to, den ene var meget stærkt blå, og den anden meget stærkt pink. Blomsterbladene var blå/pink for uden med en hvid stribe i midten af bladet. De blev ikke ret høje, ca 25 cm, og blomstrede hele sommeren.

Jeg er tilbøjelig til at mene at det er en margurit-hybrid af en art, men søgninger på nettet har indtil videre ikke givet noget resultat. Har I en ide om hvad min plante hedder? Jeg vil gerne have dem igen.

Med venlig hilsen
Tina Kruse, april 2012

Svar

Ud fra beskrivelsen tror jeg, at det er spansk maguerit, som er en meget almindelig plante til udplantning i krukker. Den kan også udplantes i et blomsterbed. Den kan hele maj købes i de fleste planteskoler og supermarkeder. Den tilhører ganske rigtigt margueritfamilien, som navnet jo også fortæller.

Jeg har desværre kun et billede lige nu af den i en hvid udgave, men hvis du søger på nettet efter spansk margurit, får du mange fine billeder af den, og den findes i mange farver og nuancer.

Spansk marguerit blomstrer hele sommeren, hvis den passes med vand og gødning. Foto: Karna Maj

Er det ikke den, er du velkommen til at spørge igen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Kender I en marguritlignenede plante?