Hvad hedder den ukendte løgblomst i græsplænen?

Nikkende fuglemælk

Den ukendte plante. Foto: Sisse P. Henriksen

Vi har lige lejet et hus og opdagede hurtigt, at græsplænen havde plamager af høje runde græsagtige strå. Når vi hev i et strå efter regnvejr, kom der en lang lige hvid rod op, men enkelte gange fulgte et lille løg med. Nu har »stråene« delt sig i flade blade og op kommer en tyk stængel med en masse blomster, der er hvide og lysegrønne… Siger det jer noget – se foto.

Jeg håber I kan genkende beskrivelsen og fortælle os, hvad det er vi har i græsplænen, og om vi kan gøre noget ved det.

Med venlig hilsen
Sisse P. Henriksen, april 2012

Svar

Planten er nikkende fuglemælk, Ornithogalum nutans. Det er en forårsløgplante, som er rigtig fin plantet i græs. Hvis I vil bevare planterne med de smukke blomster fremover, må I ikke slå græsset, hvor den vokser, førend den er visnet nogenlunde ned, antagelig først om en måned tid.

Se artikelen Nikkende fuglemælk

Hvis I ikke ønsker nikkende fuglemælk i græsplænen, behøver I blot de næste par forår at slå dem af. Derved tømmer I løgene for energi, og de forsvinder på et tidspunkt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder den ukendte løgblomst i græsplænen?