Hvad hedder planten med piggede, lysegrønne lygter?

Gomphocarpus fruticosus

En lynskitse af mystiske grene Foto: Julia Kiy

Jeg har i et tegnekursuslokale set en buket tørrede tynde grene. De havde torne. Der sad en masse meget tyndskallede, lysegrønne »lygter«, med en masse små hår/pigge. Nogle af dem var der gået hul på, og der var væltet en stor portion »uld« ud af dem med små hørfrølignende frø.

Det var ikke japansk lygte og heller ikke pigæble.

Da de var meget smukke, vil jeg meget gerne finde frem til navnet.

Med venlig hilsen
Julia Kiy, november 2012

Svar

Det er tale om Gomphocarpus fruticosus, som ikke har noget dansk navn.

Man kan se billeder af planten på Google

Med venlig hilsen
Dorte K. Rhode Nissen
Biolog med speciale i botanik, Nissen Consult

Kommentarer

Relaterede sider

  • Brombær
    Artikler: Køkkenhaven > Frugttræer og -buske > Bær, druer og figen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder planten med piggede, lysegrønne lygter?