Det er ikke surbær, men hvad er det så for en plante?

Hej, jeg har en meget stor »læserskare« på fjæsbogen og på Forstbotanisk Haves Venner, der venter på et svar om denne plante!

Sætter utrolig stor pris på et svar!

Billede af blade og det sorte bær. Foto: Bjørn Heidemann

Med venlig hilsen
Bjørn Heidemann, november 2013

Svar

For lang tid siden fik vi dette spørgsmål, og det har været sendt rundt til ikke mindre end tre af vores eksperter, som ikke kom med et definitivt svar. Det nærmeste vi kom det var, at alle mente, at det kunne være en Rubus-art. Der er mange rubusarter, men vi fandt ingen, som lignede den nok. Og spørgeren mente ikke det var en rubus.

På et tidspunkt satte jeg det ind i billedrækken i Ugens Havenyt – for flere uger siden. Det gav pote. Der kom denne mail fra Grethe Iversen den anden dag:

Hej Karna

Jeg ved ikke, om det kan være en af disse 2: Eleutherococcus henryi og Acanthopanax sessiliflorus. Jeg vedhæfter lige en fil med navn og billeder. Det er lidt svært at se bladenes størrelse og hvordan de helt nøjagtig ser ud, billedet er også lidt uskarpt hvad bærrene angår.

Venlig hilsen
Grethe Iversen

Ved at søge på nettet på plantenavnene kom der mange billeder. Her er der links til et par gode fotos af planterne:

Eleutherococcus henryi
www.visoflora.com/photos-nature/photo-eleutherococcus-henryi.html
www.biolib.cz/en/taxonimage/id141568/

Acanthopanax sessiliflorus
www.pitersad.ru/acanthopanax.html

Eleutherococcus er det mest brugte navn, det er synonymt med Acanthopanax

Spørgeren mente, at det var et rigtigt godt bud – han hældede mest til Eleutherococcus henryi.

Vores ekspert Sten Porse kom med denne afgørelse:

Det var en god hjælp! Der er ikke tvivl om, at planten er Eleutherococcus henryi (Acanthopanax henryi).

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Det er ikke surbær, men hvad er det så for en plante?