Hvad hedder tidselplanten med brogede blade?

Hvad hedder mon denne plante?

Stor og flot tidsellignende plante. Foto: Ejgil Brandborg

Med venlig hilsen
Ejgil Brandborg, september 2014

Svar

Din ukendte plante er en meget stort og flot eksemplar af Marietidsel, Silybum marianum.

Den stammer fra Sydeuropa og er bragt hertil af munke som lægeplante i middelalderen.

Marietidsel får nogle meget flotte klart lilla tidselblomster. Måske vil den nå at blomstre i år, ellers kan du glæde dig til synet næste år. Hvis den sås i foråret, når den at blomstre samme år, sås den sidst på sommeren, overvintrer den og blomstrer næste sommer.

Se billeder af den i forskellige udviklingstrin.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder tidselplanten med brogede blade?