Hvad hedder planten med store gule kallalignende blomster?

Kan I hjælpe med navnet på denne gule plante/blomst?

Foto: Dorthe Jørgensen

Geografisk er den set i det sydlige Sverige, ca. 200 km, fra broen til Danmark.

Størrelse: De gule blomster er ca. 30–35 cm høje, med store støvdragere.

Voksested: I kanten af et vandløb, ikke ved en sø, men et vandløb på ca. 1 meters bredde, ikke selve vandet, men i kanten.

Med venlig hilsen
Dorthe Jørgensen, oktober 2015

Svar

Planten hedder Lysichiton americanum. På dansk kan den hedde gul kæmpekalla eller gul lysichiton. Den blomstrer ikke her i oktober, men i april–juni. Under blomstringen skyder de 60–100 cm høje blade op. Det er en sumpplante, der kan gro i kanten af søer og vandløb. I haven er den bedst egnet til at stå i et sumpbed, en stor netpotte eller plantesæk i kanten af et stort bassin. Jordblandingen skal være egnet til vandplanter.

Lysichiton americanum bør ikke plantes ved naturlige søer og vandløb, da noget tyder på at planten er invasiv (som bjørneklo). I Tyskland anses den for invasiv. Den er svær at udrydde, når den først har etableret sig.

Se dette link fra Naturstyrelsen Gul kæmpekalla

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder planten med store gule kallalignende blomster?