Hvad hedder Kirstines plante med de blå blomster rigtigt?

Denne smukke plante vokser i vores have, jeg har engang fået den af en nabo, som heller ikke ved, hvad den hedder. Vi kalder den derfor Kristines plante efter naboen. Den kommer trofast i nogle få eksemplarer hvert år, selv om det egentlig er vores køkkenhave, som bliver gennemgravet hvert år. Alligevel kommer den igen og igen til stor fornøjelse.

En smuk blå blomst. Foto: Lykke Madsen

En spinkel plante. I øvrigt en god ide at holde en hvid baggrund op, så planten ses tydeligt. Foto: Lykke Madsen

Med venlig hilsen
Lykke Madsen, november 2015

Svar

Svar på spørgsmålet
Jeres fine planter er levkøjriddersporer, Delphinium consolida. De hedder også sommerriddersporer. Det er etårige planter, der er lette at dyrke fra frø.

Jeres levkøjriddersporer er enkeltblomstrende. Men de mest almindelige, og mest kendte, er fyldtblomstrende.

Kommentar fra Lykke Madsen til svaret
Tusind tak for hjælpen til min »blå blomst«. (Kristines blomst). Jeg googlede videre udfra jeres levkøjridderspore – men de fyldte blomster ligner ikke meget. Derimod kom jeg via de mange billeder over navnet Korn-Ridderspore, og det giver fantastisk god mening. Prøv at følge dette link: Korn Ridderspore, Consolida regalis

Det er fuldstændigt præcist den plante, jeg har i haven. Spændende historie. Giv det endelig videre til jeres meget hjælpsomme frivillige. Hvis ellers jeg husker rigtigt arbejdede Kristines mand en gang ved jernbanerne i Korsør. Det kan muligvis forklare, hvordan den er endt i vores nabo-haver. (som ligger tæt ved jernbanelinien Slagelse-Korsør.)

Svar på kommentaren

Jeg har aldrig set den vilde korn-ridderspore, og forbandt derfor ikke din plante med en vild plante. Men jeg syntes, at den mindede om sommer-riderspore/levkøj-ridderspore, selv om disse normalt er fyldtblomstrende. Da jeg søgte efter dem på nettet, dukkende det latinske navn Delphinium consolida op. Det er det navn Linné i sin tid gav planterne. Men nu om stunder hedder de Consolida regalis. Så det er faktisk én og samme plante.

Din plante ser lidt for kraftig ud til at være den vilde plante, og så blomstrer den også længere end den vilde burde, hvis du da har taget billedet i oktober–november. Den vilde burde ifølge Dansk Feltflora blive 15–30 cm høj og blomstre i juni–august. Men at din er højere, kan nok skyldes velgødet jord. Den hjemmeside du henviser til siger jo også, at den kan blive 20–50 cm høj.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder Kirstines plante med de blå blomster rigtigt?