Hvad hedder »kimblade« på dahlia knolde?

Hvad hedder de 2 første blade, som er anderledes end de efterfølgende, på dahlia knolde.

Havde det været et frø havde de heddet kimblade, men det gør de ikke på en knold, men hvad hedder de så?

Med venlig hilsen
Bastian Bezzelt, februar 2016

Svar

Sikke et spændende spørgsmål i den mofologiske botaniks regi!

Knoldene på Dahlia eller Georgine kaldes botanisk set ammerødder. Ammerødder fungerer som forrådsorgan, hvis oplagsnæring bruges af planten det følgende år. Ammeroden hos Dahlia er en opsvulmet birod, og det første grønne skud på denne kaldes en foryngelsesknop (kraftknoppen), der vil fortsætte plantens vækst den næste sæson. De første blade, der udvikles derfra, kaldes lavblade og er simpelt bygget, uden bladplade, og svarer som du ganske rigtigt skriver til frøplantens kimblad."

Med venlig hilsen
Lone Skjødt
Havearkitekt, Grønne Glimt

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder »kimblade« på dahlia knolde?