Hvilken fin lille blomst er det jeg har i plænen om sommeren?

Kan nogle blomsterkyndige hjælpe mig med navnet på denne lille blomst. Har den i græsplænen. Denne på billedet er nogle jeg flyttede og som viste sig at stortrives på deres nye plads.

Med venlig hilsen
Lone Simonsen, november 2016

Svar

Det er en fin Pomeranshøgeurt du har fundet i din græsplæne. Den dukker op fra tid til anden i græsplæner og grøftekanter. Oprindeligt kommer den fra bjergområder i Syd – og Mellemeuropa. Den er flerårige, men kan efter nogle år godt forsvinde igen, ligesom man oplever med nogle staudetyper. Den formere sig meget villigt og for nogle vil den blive omfattet som ukrudt. Men de erfaringer jeg har med Pomeranshøgeurt, oplever jeg den ikke som en stor ukrudts planter.

Det er en blomst der ved første øjekast ikke gør sig meget bemærket, men når den åbner sine flammende orange blomster, har den en helt fantastisk orangefarve, som kun få orangeblomster har!

Med venlig hilsen
Carina Bruun
Planteskolegartner, www.carinabruun.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvilken fin lille blomst er det jeg har i plænen om sommeren?