Hvad hedder dem blomst, som kaldes »aberøv«, rigtigt?

Kære Haveeksperter

Jeg mangler at få oplyst det latinske navn på en blomst. I daglig tale har jeg fået at vide, at den kaldes »aberøv«. Det er en stor – lidt voksagtig blomst – ofte brugt i kirkegårdskranse og lignende. Så vidt jeg har set, findes den i rød eller lysegrøn/hvid. Den ligner en – ja – rød aberøv, og så står der en lang stilk ud fra midten af blomsten. Vil I venligst hjælpe mig med det latinske navn på den?

Med venlig hilsen
Lene Brosbøl, januar 2004

Svar

Planten, du efterspørger, hedder flamingoblomst, Anthurium scherzerianum (hybrid). Den har tidligere været betegnet »fattigmandsorkidé« herhjemme. Planten abeblomst derimod, Mimulus luteus, er gul og dyrkes herhjemme som staude. På denne side, kan du se et billeder af flamingoblomst.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder dem blomst, som kaldes »aberøv«, rigtigt?