Hvad er det for en dekorativ plante?

Og hvad mon det er for en (ukrudts)plante? Som det kan ses på billederne er det en ret stor plante. Den er ca. 1,80 m høj, og står på et meget lille rodnet.

Den er jo utrolig dekorativ, men ingen, jeg kender, ved noget som helst om den. Jeg har ikke set nogen blomster på den, så de må være meget små. Hvis man knækker en gren af den, indeholder den noget mælkehvidt saft, som er ret tykt i konsistensen. Umiddelbart lugter saften ikke af noget, men når den har siddet lidt på fingrene lugter den præcis som baby-gylp.

Jeg håber I kan stille vores nysgerrighed.

Med venlig hilsen
Hanne Møller, august 2004

Svar

Jeg er enig i, at det er en meget dekorativ plante. Navnet er korsvortemælk, Euphorbia lathyris. Den ses ikke så tit. Den er toårig og selvsår, men planterne er lette at hakke om. Jeg kender en have, hvor den stå og er en meget dekorativ plante på linje med andre toårige. Blomsterne lægger man næsten ikke mærke til, men de er der – se fotos.

Det er en gammel lægeplante, men det må stærkt frarådes at bruge den, da den mistænkes for at være kræftfremkaldende. Plantesaft kan irritere huden og fremkalde eksem med blærer. Tiggere skulle tidligere have brugt den til at smøre på huden for at komme til at virke mere ynkværdige.

Den kan købes både som frø og plante, bla. fra Urtegartneriet.

Den må virkelig trives på stedet – jeg har ikke set noget eksemplar så høj. Men den har muligvis kunnet lidt den fugtige kølige sommer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er det for en dekorativ plante?