Hvad er en hørre?

Navnet »hørre« forekommer i et H.C. Andersen-eventyr. Hvilken plante er det?

Med venlig hilsen
Jens-Kr. Rubæk Dahl, oktober 2004

Svar

Der er tale om hør, som H. C. Andersen i 1849 skrev et helt eventyr om. Hør har været dyrket langt tilbage (helt tilbage i broncealderen) og har både været brugt til olie og vævning. Det latinske slægtsnavn Linum har iøvrigt lagt navn til ord som line, linie, linolium og linned. Stavemåden »hørren« er bestemt form at ordstammen hør.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er en hørre?