Hvad hedder kudzu på dansk?

Kudzu er en snylteplante, som vistnok blev indført fra Japan til USA, og som nu dækker en enorm mændge land, især i de amerikanske sydstater. Findes denne plante i Danmark, og hvad hedder den evt. på dansk?

Med venlig hilsen
Henriette Rostrup, december 2004

Svar

Nej, Kudzu, der betegner både Pueraria lobata ogPueraria thunbergiana, findes ikke i Danmark og vil nok kun kunne trives inde som dyrket plante. I Nordamerika har den bredt sig som en såkaldt invasiv art tværs over det sydlige USA, hvilket tyder på, at den er varmekrævende. Den bruges som lægeplante.

Pueraria hedder på dansk kujibønne, men kan også findes under navnet kudzurod.

(Du kan læse mere om den invasive plante I Nordamerika i baggrundsdokumentationen til det amerikanske TV-program The Amazing Story of Kudzu.)

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder kudzu på dansk?