Hvad betyder ssp. brugt i et botanisk navn?

Mellem 2 latinske navne på græsarter står der ssp. F.eks. Festuca ovina ssp. durinscula. Hvad betyder ssp.

Med venlig hilsen
Mads Høg, februar 2005

Svar

Ssp. er en forkortelse af ordet subspecies, som betyder underart.

I dette tilfælde kan man oversætte den latinske udgave til, at græsarten durinscula er en underart af arten Festuca ovina.

Med venlig hilsen
Solvejg Jensen
Hortonom

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad betyder ssp. brugt i et botanisk navn?