Hvor giftig er Solanum aviculare?

Jeg vil høre om frugterne på min Solanum aviculare er giftige, da den hører ind under natskyggefamilien, hvor enkelte planter er giftige, så hvordan er det med denne plante.

Med venlig hilsen
Jytte Mikkelsen, maj 2006

Svar

Der er ikke ret mange steder, at der oplyses, hvor giftig Solanum aviculare er. Men jeg har fundet dette hos Australian National Botanic Gardens:

Kangaroo Apple – Solanum aviculare
All plants in this genus are toxic to some degree. Although the ripe orange fruits are sometimes eaten, the green berry fruits are poisonous, as are the leaves. The berries are attractive to children.

Min oversættelse: Alle planter i denne art er giftige i nogen grad. Skønt de modne orange frugter af og til spises, er de grønne bær giftige, ligesom bladene er. Bærrene er attraktive for børn.

Jeg ville nok ikke spise de modne bær, og i øvrigt sørge for at børn ikke spiser af planten.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvor giftig er Solanum aviculare?