Kan man dyrke rabarber på Kreta?

Hidtil uden held har jeg forsøgt at finde ud af, om det er muligt at dyrke rabarber i Middelhavsområdet. Planten er jo ganske nøjsom og nem at fremdrive på vores breddegrader, men vil det være muligt at dyrke rabarber på Kreta, hvor det er meget varmere end her?

Med venlig hilsen
Birgitte Ettrup, maj 2006

Svar

Rabarber stammer fra Asien, bla. Mongoliet, og planten kræver en vis kuldesum, inden den går i gang med at sende blade op i foråret. Kuldesummen er sortsafhængig, men ligger på 7–9 uger ved 3–10° C.

Jeg kender ikke de klimatiske forhold på Kreta, men du må selv kunne vurdere, om du mener at der i vinterhalvåret bliver koldt nok til at opfylde dette på det sted, hvor du bor. Ellers må du jo prøve dig frem med en plante.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Kan man dyrke rabarber på Kreta?