Kan et læderkrone træ anbefales?

Jeg har nogle spørgsmål om læderkronetræ, Ptelea trifoliata:

  • Kan det befales til små haver?
  • Er det et hårdført træ, nemt at dyrke?
  • Kræver træet sol / skygge eller læ?

Med venlig hilsen
Peter, oktober 2007

Svar

Læderkronetræ, Ptelea trifoliata, er et glimrende lille træ eller busk. Planten er hjemmehørende i det østlige og centrale Nordamerika, hvor det vokser som skovbrynstræ.

Det har trekoblede blade og blomstrer om foråret med små grønhvide blomster samlet i halvskærme. Om efteråret får det frugter som minder om elmens manna, dog er de ofte trebladede. Alt på planten har en speciel duft – lidt som persille, som har stegt med i en kylling.

Træet er en udmærket biplante, og om efteråret lyser det op med de grønhvide mannabundter. Frugterne er tidligere blevet brugt som erstatning for humle, når man skulle lave øl.

Det klarer sig fint i de fleste danske haver, men udvikler sig bedst hvis det står lidt beskyttet de første år. Det er let at frøformere planten. Frøene høstes i september–oktober. Mannabundterne nulres lidt. Frøene sås udendørs, og dækkes med 1 cm. sand.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan et læderkrone træ anbefales?