Hvor stor er risikoen for at en vandgran vælter – og dækker forsikringen?

Hvor stor er risikoen for at en fuldt udvokset, sund vandgran vælter – i forhold til rødder og træets tilbøjelighed for at knække, og hvor stor er sandsynligheden for, at den vælter mod vindretningen? Dækker en normal forsikring skader ved væltede træer?

Med venlig hilsen
dorte bozard skov madsen, januar 2008

Svar

Ingen, og det betyder: INGEN, kan angive sandsynligheden for, at et angiveligt sundt træ vælter. Det gælder vandgran, og det gælder alle andre træer. Og det bliver bare endnu mere problematisk, hvis det skal sættes i forhold til rødders og træers »tilbøjelighed« til at knække.

Det kan end ikke forsikringsselskaberne klare med deres kæmpestore computere og deres eksperter i sandsynlighedsberegning.

Men det er muligt at sige følgende vedrørende forsikringsspørgsmålet: Hvis man har passet og tilset sit træ f.eks. årligt, og hvis der ikke har været synlige tegn på, at træet havde problemer med strukturen i veddet, så betragtes det som et uforudseligt, hændeligt uheld, hvis træet – stik altså mod alle forventninger – alligevel vælter eller knækker.

Lad mig føje til, at der i høj grad mangler forskning på dette område, og desuden mangler der folk, som kan og vil formidle
forskningsresultater i en form, så almindelige træejere kan forstå dem.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor stor er risikoen for at en vandgran vælter – og dækker forsikringen?