Hvad hedder disse flotte træer set i Valencia?

Kan I hjælpe mig med navnet på denne flotte gevækst, som vi stødte på i Valencia i efterårsferien 2006.

Silk Floss Trees i Valencia

Træerne i Valencia. Foto: Leif Bolvig

Silk Floss Trees i Valencia har store flotte lyserøde blomster

Træerne i Valencia har flotte lyserøde blomster Foto: Leif Bolvig

Med venlig hilsen
Leif Bolvig, februar 2008

Svar

Jeg har faktisk set de selv samme træer, de står i en udtørret kanal rundt om Valencia, som nu er omdannet til en park.

Det er en art af Chorisia. På engelsk kaldes de Floss Silk Trees. De stammer fra Sydamerika og har tidligere være placeret i katostfamilien, men regnes i dag til Bombacaceae, silkebomuldsfamilien, som af mange regnes for en underfamilie til katostfamilien.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad hedder disse flotte træer set i Valencia?